Wednesday, September 12, 2012

Novel bersiri: Takdirku Hanyalah Untukmu (Bab 3)


BAB 3

Hari-hari yang berlalu dengan kesibukan pelajaran dan aktiviti di sekolah menyebabkan Irina tidak sedar sudah tiga minggu dia menjalankan kehidupan tanpa ibu dan bapanya. Berada di kampung halaman papanya bersama-sama nenek dan datuknya sedikit sebanyak dapat menenangkan emosinya. Keceriaan dan kemesraan yang ditunjukkan oleh kedua-duanya menghilangkan rasa sunyi dan kerinduan Irina terhadap ibu dan bapanya.
            Keserasian tinggal di kampung sudah mulai dirasai. Kedamaian Kampung Dusun Setia membuatkan jiwanya tenteram dan dapat melupakan seketika masalah yang dihadapinya. Hembusan bayu angin di waktu petang sebegini begitu mendamaikan jiwa Irina. Ketika itu Irina sendirian duduk di bangku di bawah pokok rambutan di halaman rumah milik Tok Karim. Perasaannya terbuai-buai sambil matanya ditutup rapat. Tiba-tiba… Tukk!!
            “ Aduh!!”
            Irina menahan sakit di kepalanya akibat dibaling sebiji rambutan oleh seseorang. Tak guna! Siapa pulak yang cari pasal dengan aku ni? Matanya melilau melihat sekeliling. Matanya membulat melihat dua orang lelaki yang sangat dikenalinya.
            “Kau! Apa kau buat dekat sini?” Irina mencekak pinggang menahan marah. Ikutkan hati mahu saja dia melibas lelaki tersebut yang kini berada di depan matanya.
            “Laa…aku ingat kau nak pengsan  tadi sampai pejam-pejam mata. Jadi aku nak sedarkan kau  la. Karang jatuh tersembam atas tanah patah pulak hidung kau yang tak berapa nak mancung tu.” Harris menjawab seperti orang tidak bersalah. Aizat yang berada di sebelah Harris hanya mengangkat bahu tanda tidak mahu masuk campur.
            “Baik kau blah sebelum aku hilang akal. Dah la kau cari pasal dekat rumah aku pulak tu!” Irina sudah mulai naik darah. Musuhnya yang seorang itu memang sangat menyakitkan hatinya.
Harris memang terkenal dengan perangainya yang suka mengusik tetapi sangat mesra dengan kaum Hawa di sekolah mereka. Tapi bagi Irina perangai Harris begitu menjengkelkan dan menganggap Harris cuma mahu meraih populariti di sekolah itu sahaja. Mentang-mentang dia merupakan olahragawan sekolah! Entah bagaimana lelaki sebaik dan sesopan Aizat boleh menjadi sahabat baik kepada Harris si siamang tu!
            “Harris, kau ni pun satu la. Lain yang disuruh mak kau lain yang kau buat. Cepatlah! Aku ada kelas mengaji malam ni, mak aku suruh balik cepat. Er, Irina… Tok Karim mana?”
Aizat cuba mengendurkan perbalahan antara Irina dan Harris tadi.
“Ada kat dalam rumah. Kenapa?” Irina cuba berbasa basi. Mujur ada Aizat, kalau tak dah lama aku ganyang mulut kau tu Harris!
            “Ayah Harris ada buat kenduri arwah esok malam. Lepas Isyak. Dia jemput satu keluarga datang.” Aizat mewakili Harris memandangkan Irina langsung tidak mahu memperdulikan Harris yang ada di depannya.
            “Nanti saya sampaikan dekat Tok Wan.” Irina berkata dingin. Tidak menunggu lama, dia berlalu meninggalkan kedua-dua lelaki tersebut dan terus masuk ke dalam rumah.
Dia sebenarnya tidak suka mahu rapat dengan mana-mana rakan lelaki di dalam kelas mahupun di luar sekolah. Baginya, cukuplah sekadar teman untuk berdiskusi tentang pelajaran sahaja.
Sikapnya yang dingin dan garang terhadap kaum lelaki tetapi bersikap pelindung terhadap kaum perempuan di dalam kelasnya menyebabkan Irina digelar ‘singa betina’. 
“Garang gila la minah tu! Tak paham aku…” Harris meluahkan rasa tidak puas hatinya.  
“Kau tu yang suka buat dia marah. Bukan salah dia pun.” Aizat membela Irina. Bukan dia tidak tahu perangai sahabat baiknya itu yang suka mengusik Irina.
“Lagi dia marah, lagi aku suka nak kenakan dia. Hahahaha!!” Harris ketawa sambil diperhatikan oleh Aizat. Aizat hanya menggelengkan kepala.
“Dah la, kau ni perangai macam budak-budak! Jom balik! Kalau kena hambat dengan mak kau jangan salahkan aku. Dah petang sangat ni. Aku nak balik.” Aizat sudah mengayuh basikalnya meninggalkan Harris yang terkebil-kebil sendirian.
“La…Aizat! Tunggu la aku! Macam mak nenek la dia ni…” Harris mengomel sendirian.
Kelam kabut Harris mendapatkan basikalnya di tepi pohon ketapang tidak jauh daripada pokok rambutan di mana tempat Irina beriadah tadi. Kayuhan basikalnya dipercepatkan menuruti jejak Aizat yang semakin jauh meninggalkan halaman rumah milik Tok Karim.  

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...